*

Antti Kurvinen Keskustavaikuttaja Etelä-Pohjanmaan Kauhavalta. Oikeustieteen maisteri. Kansanedustajaehdokas 2015 Vaasan vaalipiirissä

Pisaran kuivuminen mahdollistaa infran tasapainoisen kehittämisen

Helsingin keskustan alle suunniteltu lähijunien kaupunkiratalenkki eli Pisara-rata kuivahti kasaan. Hallituksen päätös pysäyttää hanke oli oikea, ja koko maan infrastruktuurista huolehtimisen kannalta myös täysin välttämätön.

Päähallituspuolueet kokoomus ja SDP ovat erimielisiä siitä, jäätyikö Pisara lopullisesti. Hallitus päätti tiistaina, että hankkeeseen haetaan EU:lta tukirahaa. Pääministeri Alexander Stubbin (kok.) mukaan hanke sisällytetään hallituksen tekniseen menokehykseen maaliskuussa.

SDP:ssä puolestaan uskotaan, että Pisara ei enää käytännössä toteudu, sillä mikäli hanketta vastustava Keskusta nousee hallitukseen, asia ei etene mihinkään. Keskustan linja on kestävä.

Pisaran kustannusarvio oli noin miljardi euroa. Niin ikään pääkaupunkiseudulle suunniteltu Länsimetro on myös miljardin hintainen hanke. Suurin osa Pisaran ja Länsimetron kustannuksista oli budjetoitu rahoitettaviksi julkisin verovaroin.

Kuvaavaa on, että koko Suomen olemassa olevan tieliikenneinfrastruktuurin korjausvelka on noin 2,4 miljardia. Pisaraan ja Länsimetroon suunnitellulla rahasummalla laitettaisiin siis kuntoon melkein kaikki Suomen tiet.

Todennäköisesti metropolialueen suurhankkeiden todellinen hinta olisi vieläkin kalliimpi, sillä rakennusvaiheessa kustannukset voivat jopa kaksinkertaistua.

Kataisen ja Stubbin hallitusten linjana on ollut ylhäältä päin sanelu, Helsingistä käsin ohjailtu keskittämispolitiikka. Hallituksen liikenne- ja infrapolitiikka on, monen muun asian ohella, omistettu melkein täysin pääkaupunkiseudun kehittämiselle.

Pääkaupunkiseudun liikenneratkaisuja on kehitettävä, mutta Pisara-radan kaltainen täysin ylihintainen hanke olisi käynyt niin kalliiksi, että koko maan tiestön kunnosta huolehtimiseen ei olisi riittänyt rahaa.

Maakuntien pääväylät, kantatiet ja alempi tieverkko ovat hiussuonisto, jonka varaan kansakuntamme taloudellinen menestys on sotien jälkeisinä vuosikymmeninä rakentunut.

Lamassa tarpova Suomi kaipaa taloudellista vireyttä, uutta työtä sekä toivoa ihmisille. Uusiutuvassa energiassa, erityisesti metsäpohjaisessa bioenergiassa, on valtavia taloudellisia mahdollisuuksia.

Työkoneet eivät kuitenkaan pääse luonnonvarojen äärelle, jos alempi tieverkko sohjoutuu ajokelvottomaan kuntoon. Tiestö on pidettävä hyvässä kunnossa alueellisen tasa-arvon vuoksi sekä talouskasvun edellytysten turvaamiseksi.

Suomen talous ei lähde nousuun kaivamalla tunneleita Helsingin alle, vaan huolehtimalla koko maan väylien kunnosta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Tämä Keskustan argumentointi on tuttua. Siinä asetetaan järjestään vastakkain aivan kaikki pääkaupungin kehittäminen ja maakunnat, mutta samalla jätetään mainitsematta, että yksin Helsinki elättää tukiaisista riippuvaisia maakuntia maksamalla vuosittain 321 miljoonaa euroa valtionosuutta, ja Espoo ja Vantaa yhdessä toisen mokoman. Pääkaupunkiseutu ei kilpailekaan vetovoimassaan edes Tampereen, Turun tai Oulun kanssa, vaan muiden Itämeren pääkaupunkien kanssa.

Nyt mainitsit, että pääkaupungin liikenneratkaisuja on kehitettävä, mutta kaupunkiaktiivien keskuudessa on herännyt pelkoja, että Keskustan hallituskaudella ei löytyisi kannatusta edes Raide-Jokerille, vaikka se olisi kaikin puolin äärimmäisen kustannustehokas ja hyödyllinen hanke. Keskustan pitäisikin ottaa kantaa siihen, millaisiin pääkaupungin kehittämishankkeisiin he olisivat valmiita hallituksessa sitoutumaan.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Keskusta pyrkii hidastamaan kaikin keinoin kaupungilaistumista mikä on yleinen maailmalaajuinen ilmiö, myös Suomessa ja tulee jatkumaan yhä kiihtyvällä vauhdilla. Kepun päästyä valtaan voimme taas varautua siihen kuinka entiseen tapaan verovaroja siirretään maakuntiin omille kannattaille ja ylläpidetään mätiä rakenteita kuten ylivelkaantuneita, lähes pelkästään valtionosuuksilla toimivia kuntia.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Helsingin 'oikea' vertailukohta saattaa tosiaankin olla Tukholma, Tallinna ja muut pohjoiset metropolit, mutta Helsinki ei suinkaan ole mikään Suomesta irrallinen saareke, vaan sen hyvinvointi riippuu muun Suomen hyvinvoinnista (ja päinvastoin). Kyllä Helsinki tarvitsee osansa julkisista investoinneista, mutta se ei voi rohmuta osaansa enempää. Ei sellainen ole tasapainoista kehitystä, ja johtaa vääjäämättä myös Helsingin näivettymiseen.

Mielettömän kalliisiin (ja vähätuottoisiin) väyläinvestointeihin ei vain kerta kaikkiaan ole varaa, ei Helsingissä eikä muualla Suomessa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Keskustankin kannattaisi vastedes katsoa, millaisia ministereitä joukosta valitaan. Asioista ymmärtäminen ei nimittäin olisi pahitteeksi, koska kilpailevien puolueiden on helppo leimata mielenmuutokset poliittiseksi peliksi (ja kukapa tietää, millaisissa peleissä Keskustakin on ollut mukana esimerkiksi Pisara-hankkeessa).
http://yle.fi/uutiset/vehvilainen_vaatii_pisara-ra...
http://www.rautatiematkustajat.fi/Hesari20_04_2011...

Sitä myös ihmettelen, millä ilveellä Pisara aiotaan saada EU-tukikelpoiseksi, ellei sitten sikäläisiäkin säännöksiä sovelleta miten sattuu. Mutta ehkäpä hyvällä lykyllä saamme vastauksen suoraan Brysselistä.
http://www.rautatiematkustajat.fi/pisara/SRM_Pisar...
http://www.rautatiematkustajat.fi/pisara/SRM_Pisar...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat