Antti Kurvinen Keskustavaikuttaja Etelä-Pohjanmaan Kauhavalta. Oikeustieteen maisteri. Kansanedustajaehdokas 2015 Vaasan vaalipiirissä

Kauhavan Lentosotakoulu on ilmavoimien tukipilari

Viime viikon torstaiaamu järkytti kaikki pohjalaisia. Kauhavalaiset se hiljensi. Tuhannet reserviläiset ja ilmavoimien kanssa töitä tavalla tai toisella tehneet hämmentyivät. Puolustusvoimauudistuksen ensimmäisessä versiossa ehdotettiin kaikkien ennakko-odotusten vastaisesti, että Kauhavan Lentosotakoulu lakkautettaisiin vuonna 2014. 1920-luvulta lähtien elänyt ilmavoimien tukipilari jäisi historiaan. Varuskunnan loppu on aina alueellinen kriisi. Kauhavan Lentosotakoulussa on kysymys enemmästä. Mikäli Lentosotakoulu lakkaa, tulee se vaikuttamaan heikentävästi koko Suomen maanpuolustukseen. Alla kolme perustetta tähän:

 

1.)    Säästöjä tarvitaan kaikilla hallinnonaloilla – siis myös puolustusvoimissa. Järjetöntä on kuitenkin lopettaa ydintehtäviä hoitavia yksikköjä, joihin on juuri satsattu. Kauhavalla koulutetaan kadetteja Hawk-koneilla. Hawk-koulutus on välivaihe siirryttäessä pienkoneista raskaaseen Hornet-kalustoon. Ilman Hawk-osiota ei Hornetin puikkoihin ole asiaa. Hawkien lentotunteja on supistettu maksimaaliseen tehokkuuteen 2000-luvulla.  Viime vuosikymmenellä on hankittu uusia Hawkeja. Valtio on investoinut varuskunnan infraan kuten rakennuksiin 12 miljoonaa euroa 2000-luvulla. Mikäli Kauhava lakkautetaan, miljoonainvestointeja tarvitaan uudessa kohteessa.

 

2.)    Lentosotakoulu on portti ilmavoimien kansainväliseen yhteistyöhön. Pohjoismainen yhteistyö puolustusmateriaalihankinnoissa ja -koulutuksessa on hyödynnettävissä Lentosotakoulussa helposti. Osallistuminen yli valtakunnan rajojen suuntautuvaan lentotoimintaan on mahdollista Ruotsin ilmavoimien kanssa. Pohjanlahden yläpuolelle sijoittuvaa harjoitusaluetta voidaan Kauhavalta käsin hyödyntää. Mikäli Lentosotakoulu suljetaan, kaatuvat haaveet eurooppalaisen lentokoulutuskeskuksen perustamisesta. Moni EU- ja Nato-maa on ollut kiinnostunut lentäjiensä kouluttamisesta Lakeuden laajalla taivaalla.

 

3.)    Kauhavan lentokenttä on puhtaassa sotilaskäytössä. Pohjanmaalla ei ole ruuhkaa taivaalla, vaan harjoitusalueita piisaa. Itse asiassa Kauhavalla riittää ilmatilaa enemmän kuin missään muualla eteläisessä ja läntisessä Suomessa. Varuskunnissa, joihin Hawk-koulutus mahdollisesti siirretään, on taivaanranta täynnä niin Vinka-koneita ja Horneteja kuin siviililiikennettä. Kallista kerosiinia palaa kun koneet lentävät pussinperästä väljemmille harjoitusalueille. Ei kovin järkevää tämäkään!

 

On täysin hölmöläisten katon korjaamista, että Stefan Wallin (rkp.) haluaa heikentää modernin puolustuksen tärkeintä osa-aluetta tällä tavalla. Ilmavoimien merkitys vain korostuu tulevaisuudessa mm. ilmasta-maahan –aseiden käytön takia. Pikkusieluinen kielipolitiikka menee kansallisen turvallisuuden edelle.

Aivan perusteettomana ei voi kuitata sitäkään, että Lentosotakoulun sulkemisen jälkeen Länsi-Suomen ilmapuolustusta ei hoida kukaan. Samoin Lentosotakoulun sulkeminen tarkoittaa isänmaallisuudestaan tunnettujen Pohjanmaan maakuntien tyhjenemistä varuskunnista. Lentosotakoulun on ollut helppo toimia alueella, jonka väestö on yksituumaisena tukenut maanpuolustustyötä. Myös virka-avun saatavuus läntisessä Suomessa vaikeutuu. Lentosotakoulu on hoitanut hurjan 10 % määrän kaikista puolustusvoimien virka-aputehtävistä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Kai Koikkalainen

Ostataan hornetit, lopetetaan lentosotakoulu.

Nerokasta!

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Eihän koulun toiminta lopu, se vain ei jatku Kauhavalla!

Raimo Myöhänen

Lento harjoitusalueelle kesti Kauhavalta ennen 10 minuuttia, jos nykyisillä koneilla sitäkään?
Miksi pitää muuttaa sinne, missä harjoitusalueet ovat 30 minuutin päässä. Matkalentoa osaa pieni lapsikin, taisteluharjoituksissa luodaan lentäjän sielu!

Käyttäjän armaspietari kuva
Armas Kumpulainen

Kauhavalla siipeni lentäneenä koen koulun lopettamisen taloudellisten näkökohtien sijasta tyhmänä ja aiheettomana. Olisi kannattanut jatkaa yhteistyön kehittämistä eri valtioiden kesken kansainvälisen jatkokoulutuskeskuksen saamisesta Kauhavalle. Hawk kalusto olisi taannut siihen mahdollisuudet pitkäksi aikaa. Lisäksi asunto-olot olivat loistavat, koneiden huolto- ja simulointimahdollisuudet erinomaiset. Otan osaa Kauhavan siipiveikot. Miten aukko paikataan. Tosin joitakin vuosia sitten silloinen armeijan henkilöstöpäällikkö väläytti jo mahdollisuutta siihen, että tulevaisuudessa suomalainen sotilaslentäjä tarttuu Suomen tunnuksissa lentävän Hornetin puikkoihin ensimmäisenä suomalaisena koneena. Siis alkeis- ja jatkokoulutuksen vienti ulkomaille on painimessa.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Ymmärrän oikein hyvin Kauhavan kipuilun tässä asiassa, kun olen Fransuntieltä seurannut nousuja ja laskuja. Sympatiani sinne, vaikka maailma muuttuisikin! Ratsuväki on raakaa, nyt myös siipialan väki...

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Kurvinen politiikona jatkaa samaa aluepolitikointia, kuin kaikkien muidenkin varuskuntansa menettävien paikkakuntien politiikot! Ei mitään uutta!

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Aikoinani maamme ilmavoimissa lyhytaikaisesti puuhastelleena pitää todeta, että Kurvisen kirjoitus vetää nyt kyllä selvästi kotiinpäin ja on tosiaan vain aluepolitikointia.

Tikkakoskea on, sikäli kun olen oikein ymmärtänyt, kaavailtu puolustushaaran keskitetyksi kouluksi jo lähes kymmenen vuotta, ja sillä on siihen täydet valmiudet. Tämä pätee myös mainittuun kansainväliseen yhteistyöhön. Sopii muistaa, että Kauhava ei ole mitenkään korvaamaton, ja menetti aikoinaan kaavaillun puolalaisten lentäjien koulutuksen.

Länsi-Suomen ilmapuolustus on edelleen kohtalaisen mukiinmenevässä kuosissa. Kalusto tietysti on mitä on, mutta ei se ainakaan nyt siitä ole riippuvainen, koulutetaanko lentäjät Kauhavalla vai Tikkakoskella. Mitä taas tulee Kurvisen typerään kielipoliittiseen letkautukseen, niin sopisi ehkä lukaista ne everstiluutnantti Niemisen kommentit siitä aiheesta.

Juhani Putkinen

Jos jo koulutetuista hävittäjälentäjistä pidetään kiinni (kuten täytyy pitää), niin uusia hävittäjälentäjiä ei tarvita vuosittain kovin suurta määrää.

Vaikka itsellänikin on takana melkoinen määrä lentotunteja, niin yritän ymmärtää leikkauksia. Meidän pitäisi ponnistella puolustusmäärärahojen korottamiseksi sen sijaan että pidämme kynsin hampain kiinni varuskunnista.

Minulla ei ole mitään Kauhavaa vastaan, päinvastoin, mutta Suomen puolustuskyky ja puolustusvalmius ovat tärkeämpiä kuin yksittäiset varuskunnat.

Toimituksen poiminnat