*

Antti Kurvinen Keskustavaikuttaja Etelä-Pohjanmaan Kauhavalta. Oikeustieteen maisteri. Kansanedustajaehdokas 2015 Vaasan vaalipiirissä

Kaikki blogit puheenaiheesta Pisara-rata

Liikennepolitiikka ja alueellinen elinvoima

Liikenneyhteydet ovat alueellisesti erittäin tärkeitä. Talousmaantieteen perusteella alueiden kehitys ja vaurastuminen ovat muiden tekijöiden ohessa riippuvaisia liikennejärjestelyistä. Toimivat maantie-, rautatie- ja lentoyhteydet tuottavat seurannaisilmiönä alueellista hyvinvointia asukasmäärän, työpaikkojen ja yritystoiminnan kasvun kautta.

Pisara lisää Helsinki-vihaan

PISARA-RATAHANKE PERUSTUU SITOVIIN SOPIMUKSIIN

 

Risto Kuivaniemen kirjoitus Ilkassa 4.10. ”Pisara-rataanko raiderahat menevät” henkii Helsinki - muu Suomi vastainasettelua ja on muutenkin puutteellinen.

 

Kuivaniemeä kaihertaa, että valtion 2016 budjetissa hankkeelle on 11 miljoonan euron suunnitteluraha. ”Tuon edellä mainitun 11 miljoonan euron sisällyttäminen budjettiin viittaa myös siihen, että kulisseissa hanketta viedään eteenpän.”

 

Kallis kehärata ei paranna lentokenttäyhteyksiä

Juuri valmistuneen kehäradan erinomaisuutta on suitsutettu  lähes kaikilla tahoilla. Sanoisin, että jäitä hattuun, sillä arjen todellisuus on toinen. Tässä tosiasioita:

Bussilla ja taksilla pääsee lentoasemalle noin puolessa tunnissa. Kehärataa pitkin sinne pääsee noin kolmessa vartissa. Matka kestää siis puolta kauemmin! Bussi- ja junakyydit ovat suurinpiirtein samanhintaiset. Taksi on toki kalliimpi.

Paavo jäi junasta

Paavo Väyrynen arvosteli kärjekkäästi pääkaupunkiseudun raideliikennejärjestelyjä. Ilmeisesti Paavon kritiikin pääkohde oli hallitus, josta hänelle ei ministerinpaikkaa avautunut ja erityisesti Olli Rehn, joka lienee piikki Paavon lihassa. Kuitenkin pieni tietoisku kehä-ja pisararadoista on paikallaan. Raideliikenteellä korvataan kumipyörillä kulkeva saasteliikenne, joka myös tukkii keskustan fyysisestikin.

Kehärata on kallis virheinvestointi

Kehärata avataan tänään liikenteelle. Se yhdistää Vantaankosken rautatien päärataan. Samalla syntyy rautatieyhteys Helsinki-Vantaan lentokentälle.

Alun perin suunnitteilla oli Martinlaakson rautatien jatkaminen Kivistöön. Marjaradan piti antaa mahdollisuudet lähes 30 000 työpaikan ja lähes 30 000 asunnon rakentamiselle Marja-Vantaan alueelle. Marjaradan arvioitiin maksavan noin 60 miljoonaa euroa.

Pisaraa järkevämpiä investointeja kuten Lohja-rata

Tällä hallituskaudella Valtio teki maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksen Helsingin seudun 14 kunnan kanssa. Kunnat sitoutuivat kasvattamaan asuntotonttien kaavoitusta vuosina 2016 -19 kerrosalana mitattuna noin 25 %:lla verrattuna voimassa olevaan MAL –aiesopimukseen ja tonttitarjonnan merkittävään lisäämiseen.

Työtä ja kilpailukykyä yhdellä päätöksellä

Olemme kaikki tietoisia Suomen talousahdingosta ja kilpailukyvyn heikkenemisestä. Vaikka tilanne tiedostetaan, ei Suomen kipeästi tarvitsemia päätöksiä ole tehty. Tarvitsemme suuria rakenteellisia uudistuksia, mutta niiden lisäksi konkreettisia tekoja työllisyyden lisäämiseksi ja kilpailukyvyn parantamiseksi.

PISARA-sopimus on voimassa 2019 loppuun saakka

 

Pisara-hankkeen irrottaminen Helsinki-seutu-sopimuksesta on älyllistä epärehellisyyttä.

 

-----

 

PISARA-RADASTA HARHAAN JOHTAVA VAALITÄKY

 

Kansanedustajaehdokas Antti Kurvinen (kesk.) Kauhavalta ruotii 3.3. Ilkassa ja Pohjalaisessa pääkaupungin Pisara-ratahanketta niin yksipuolisesti, että se vaatii oikaisua. Muu Suomi – Helsinki vastakkainasettelu on myös pahasti tekaistu.

 

Pisaran kuivuminen mahdollistaa infran tasapainoisen kehittämisen

Helsingin keskustan alle suunniteltu lähijunien kaupunkiratalenkki eli Pisara-rata kuivahti kasaan. Hallituksen päätös pysäyttää hanke oli oikea, ja koko maan infrastruktuurista huolehtimisen kannalta myös täysin välttämätön.

Päähallituspuolueet kokoomus ja SDP ovat erimielisiä siitä, jäätyikö Pisara lopullisesti. Hallitus päätti tiistaina, että hankkeeseen haetaan EU:lta tukirahaa. Pääministeri Alexander Stubbin (kok.) mukaan hanke sisällytetään hallituksen tekniseen menokehykseen maaliskuussa.

Pisaratartunnan leviäminen pysähtyi

Olen neljä vuotta seurannut politiikan tekoa lähietäisyydeltä. Suurin hämmästykseni ja ihmettelyni aihe on se, että kuinka heppoisin perustein tehdään suuriakin ratkaisuja.

Yksi näistä on Pisara-rata, joka kiertäisi maan alla Helsingin niemellä. Aikoinaan laskettiin, että hanke olisi kannattava. Sitten huomattiin, että laskelmat oli tehty täysin vääristä lähtökohdista. Asiat ynnättiin uudelleen ja todettiin, että kustannukset ovat yli kaksinkertaiset hyötyihin nähden. Hankkeen toteuttaminen oli siten täysin järjetöntä.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä